مانگ

به معنی ماه

مانگ

به معنی ماه

ترقه بازی

از باستان گفتن و جشن های باستانی دیگر گوش را خسته می کند ،
(تتق تق تق تِ تَ تَ تَق)صدای خنده ی بچه ها و صدای دادو بیداد پیر زنی،
محوطه ی از بازار مأمورانی چند نفر را به زور می کشند : به خدا مال ما نبود، ما فقط فش فشه بی خطر می فروختیم. 

 

اسفند و اسفند دونه
اسفند سی و سه دونه
چشم حسود بترکونه
در روستاهای مازندران برای چهارشنبه سوری3 ،۵ یا ۷ کپه از بوته های گون ،نی و ساقه برنج می گذارند و در غروب روشن می کنند و همه هفت بار از آن می پرند در پریدن سالخوردگان مقدمند و این شعر را تکرار می کنند:
من برمه ته سر
می زرده ته
تی سرخی مه(۱)

 در تبریز دختران دم بخت به وقت پریدن از آتش چهار شنبه سوری می خوانند:
بختیم آچیل چهارشنبه(۲)

 

آخر چهارشنبه با تمام کوزه شکستن واسفند دود کردن و آش پختن و شادی کردن تبدیل شده به بازیچه جریان های سیاسی. 

این است بلائی که بر سر فرهنگ و گذشته ما آمده است و همه شادیم 

و همه شادیم بی آنکه بیاندیشیم چهارشنبه سوری خود مجموعه ای از آیین های ویژه است مانند آتش افروزی و فال زنی و باز گفت آرزوها و نیک خواهی برای سال آینده. 


(۱) یعنی: من از سر تو می پرم ،زردی من از تو، سرخی تو از من.
(۲)بختم را باز کن، چهارشنبه.
(۳)منبع : کتاب نوروزگان، تألیف دکتر مرتضی هنری.
به عنوان نفر اول آرزویم را می گویم و از شما هم در قسمت نظر سنجی دعوت به اینکار میکنم:  برسم به خانه دوست!
نظرات 6 + ارسال نظر
محمد رضا یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:39 ب.ظ http://shabname-m.blogfa.com/

خانه دوست کجاست؟
من چون آرزوهام زیادن از گفتنشون صرف نظر میکنم

ممنون ، ماهم آرزوهای بسیاری داریم ولی یکی از آنها را گفتیم ،
اینبار از آرزو قشنگت برامون بگو .

ماهیار دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:00 ب.ظ http://shabname-m.blogfa.com/

من آرزو دارم بعد از اینکه سردرد هایم تسکین یافت و از گیجی ام کاسته شد جوانیم را با جوانی بگذرانم حتی اگر در خارستان باشد همین.

البته با برآور شدن آرزو های خوب شما دیگر خارستانی باقی نمی ماند

یک ژسر آریایی چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:54 ق.ظ http://www.ebrahimi71.blogfa.com

سلام.
ممنون که به من سر زدی .
از نظر زیبات هم ممنون.
من با تبادل لینک موافقم.
منو با نام Medical News لینک کن و به منم خبر بده تا با چه نامی بلینکمت.
ممنون.

ما شما رو قبلن لینک کردیم آرزوت همین بود!

EDDY چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:33 ب.ظ http://eddycool.blogfa.com

سلاااااااام
ارزو زیاده کدومش رو بگم؟!؟!؟!؟!


فکر میکنم ما ها خیلی وقته آرزو هامونو نگفتیم که در این دنیای مجازی هم نمی تونیم راحت بیانشون کنیم .

EDDY پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:21 ب.ظ http://eddycool.blogfa.com

اخه من واقعا موندم کدومشو بگم؟؟؟
مثلا یکی از ارزوهای محالم اینه که پسر باشم!!!
ارزوم اینه که یه زمانی یا خلبان بشم یا فوتبالیست اما هیچ کدومش ممکن نیست!!!
یه ارزوی دیگم اینه که تو انتخاب رشتم اشتب نکنم!!!
کافیه یا بقیشو هم بگم؟؟؟

ممنون از حضورتون
برای ارزوی آخری تون آرزوی سر بلندی داریم.

سودای دل پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:47 ب.ظ http://www.sodayedel.blogfa.com

سلام امیدوارم لحظات آخر سال را یه خوبی سپری کنیدوسال خوبی داشته باشین
با مطلبی دریاره رزق و روزی در خدمتیم علی علی

خوب بود قبلش الکی هم که شده مطلب ما هم می خوندی دوست عزیز
شما هم سال خوبی داشته باشی.
اما چرا همه به فکر اطلاع رسانی خودشون هستن ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد