مانگ

به معنی ماه

مانگ

به معنی ماه

آفتاب سوختگی

 علایم‌ شایع 

 

قرمزی ‌، تورم ‌، درد و گاهی‌ تاول‌ زدن‌ پوست‌ تب‌ (گهگاه‌) تهوع‌ و استفراغ‌ (در سوختگیهای‌ شدید) دلیریوم (در سوختگی‌های‌ شدید و وسیع‌) تیره‌ شدن‌ یا ور آمدن‌ پوست‌ پس‌ از بهبودی ‌، بسته‌ به‌ شدت‌ سوختگی‌ عوامل تشدید کننده عوامل‌ ژنتیک‌ بویژه‌ پوست‌ روشن‌ ، چشمان‌ آبی‌ و موی‌ قرمز یا بور مواجهه‌ با منابع‌ صنعتی‌ نور مثل‌ قوس‌ جوشکاری استفاده‌ از داروها از جمله‌ داروهای‌ گوگرددار ، تتراسایکلین‌ها ، آموکسی سیلین یا قرص‌ ضد بارداری‌ خوراکی‌  

 

 

پیشگیری‌ 

  از ظهر تا 3 بعد از ظهر از آفتاب‌ دوری‌ کنید. برای‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری‌ خارج‌ از منزل‌ از کرم‌ ضد آفتاب‌ استفاده‌ کنید. محصولاتی‌ که‌ قدرت‌ محافظت‌کنندگی‌ آنها 15 یا بیشتر است‌، محافظت‌ تقریباً کامل‌ ایجاد می‌کنند. کرمهایی‌ که‌ قدرت‌ محافظتی‌ کمتری‌ دارند، محافظت‌ نسبی‌ ایجاد می‌کنند و باعث‌ تیره‌ شدن‌ خفیف‌ می‌شوند. برخی‌ از این‌ کرمها در برابر آب‌ و تعریق ‌، مقاوم‌ هستند ولی‌ باید پس‌ از شنا یا مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ دوباره‌ از آنها استفاده‌ کنید. روغن‌ معدنی‌ یا کره‌ کاکائویی ‌، باعث‌ محافظت‌ در برابر آفتاب‌ نمی‌شوند.


برای‌ حداکثر محافظت‌ از یک‌ داروی‌ محافظت‌ کننده‌ فیزیکی‌ مثل‌ پماد اکسید روی‌ استفاده‌ کنید. پس‌ از شنا و در مواجهه‌های‌ متعدد ، دوباره‌ از آن‌ استفاده‌ کنید. استفاده‌ از کرمهای‌ محافظت‌کننده‌ بویژه‌ در نواحی‌ حساستر به‌ سوختگی‌ مثل‌ پوست‌ بینی ، گوشها ، پشت‌ ساقها و پشت‌ گردن‌ مفید هستند. اگر بندرت‌ دچار سوختگی‌ می‌شوید، از یک‌ کرم‌ ضد آفتاب‌ استفاده‌ کنید که‌ باعث‌ تیره‌ شدن‌ شود و حداقل‌ محافظت‌ را ایجاد کند.

ما با استعدادیم ولی نمی دانیم

(روزی سرخپوستی تنها در جنگل گردش می کرد . او یک تخم عقاب را روی زمین دید به خیال این که یک تخم مرغ معمولی است ، آن را در لانه یک مرغ گذاشت.جوجه عقاب نیز همانند دیگر جوجه های مرغ از تخم بیرون آمد و مانند آنها شروع به راه رفتن و دانه چیدن کرد. 

یک روز زیبای بهاری،عقاب کوچولو که اندکی بزرگتر شده بود،متوجه پرنده ی زیبا و باشکوهی شد که در پهنه آسمان پرواز می کرد . پرسید:این چه پرنده ای است؟مرغ با مهربانی پاسخ داد:این یک عقاب است،زیباترین و قوی ترین پرنده دنیا ! عقاب کوچک با خود اندیشید که چقدر خوب بود اگر او هم عقاب بود و این گونه توانمند و باشکوه پرواز می کرد . اما چون باور داشت که یک جوجه مرغ معمولی است ، خیلی زود همه چیز را فراموش کرد و به دانه چیدن مشغول شد و تمام عمرش را همچون یک مرغ خانگی سپری کرد.) 

 

فولکلوریک سرخپوستان آمریکا  

 

لطفا نظر بدید